عزیز باقری

دانشجوی مقطع دکتری، رشته فقه و حقوق قضایی، گرایش جزا و جرمشناسی، جامعه المصطفی العالمیه (azizbaqiri9633@gmail.com).

 محمد رضا مصباح

طلبه سطح چهار و کارشناسی ارشد(ماستری)، رشته حقوق خصوصی، جامعه المصطفی العالمیه (reza.akhlaqe1372@gmail.com).
چکیده
کرامت انسانی به عنوان یک ارزش بنیادین در اخلاق و حقوق بشر، در ت جنایی اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد. اسلام با تأکید بر اصول حقوق بشری، از جمله برابری، عدالت، آزادی و امنیت، به حفظ و احترام به کرامت انسانی تأکید دارد. این کرامت به دو صورت ذاتی و اکتسابی تقسیم می‌شود که در ت جنایی، تأکید بر اصلاح و بازپروری مجرمان، حمایت از قربانیان جرم، رعایت عدالت در دادرسی و تعیین مجازات‌ها، همگی بر اساس این اصول انسانی صورت می‌گیرد. از نگرش‌های ت جنایی اسلام می‌توان به تعریف موسع و مضیق ت جنایی، انواع ت جنایی شامل تقنینی، قضایی، مشارکتی و اجرایی اشاره کرد. این دیدگاه‌ها به طور کامل نقش کرامت انسانی در ایجاد نظامی عادلانه و احترام‌آمیز در جامعه را به تصویر می‌کشند.
واژگان کلیدی: کرامت انسانی، ت جنایی اسلام، عدالت کیفری، حقوق بشر، بازپروری مجرمان.

اعراض از کرامت انسانی در اندیشه اسلام و اسناد بین المللی حقوق بشر

«کرامت انسانی» در سیاست جنایی اسلام و قوانین جمهوری اسلامی ایران

ت ,حقوق ,جنایی ,کرامت ,انسانی ,اسلام ,ت جنایی ,جنایی اسلام ,کرامت انسانی ,ت جنایی، ,جامعه المصطفی ,ت جنایی اسلام ,جامعه المصطفی العالمیه
مشخصات
آخرین جستجو ها